De reis - Reisverslag uit Wijhe, Nederland van Jodie Klerk - WaarBenJij.nu De reis - Reisverslag uit Wijhe, Nederland van Jodie Klerk - WaarBenJij.nu

De reis

Blijf op de hoogte en volg Jodie

28 Juli 2015 | Nederland, Wijhe

Puerto Madryn
De eerste dag van mijn reis vertrok ik om 16:30 met de bus naar Puerto Madryn. Dit was een busreis van 20 uur! De bussen in Argentinië zijn wel heel relaxt en je kunt hier prima in slapen. Tijdens deze busreis was de finale van de Copa America tussen Chili en Argentinië. Ze konden het niet op de schermen uitzenden dus ze hadden de radio aangezet. Nou vind ik voetbal niet echt heel interessant, maar dit was wel leuk om te volgen. Al was het wel in het Spaans. Rond 11 uur ’s ochtends kwam ik aan in Puerto Madryn. Mijn hostel lag maar paar minuten van het busstation. Ik ging naar dit plaatsje omdat je hier walvissen kunt zien deze tijd van het jaar. De eerste dag niet zoveel gedaan, naar de pier gelopen en vanuit hier zag je al walvissen springen. Echt heel vet! De volgende dag ging ik met een organisatie naar een punt waar je heel dicht bij de walvissen kunt komen. Hier ook met een boot geweest. De walvissen waren echt maar 3 meter van de boot!! Was echt heel vet! Verder heb ik ook nog pinguïns en zeeleeuwen. De volgende dag weer vooral bij de pier gezeten om de walvissen te zien en ’s avonds ging ik met de bus naar mijn volgende plaats Bariloche.

Bariloche
De busreis naar Bariloche was 17 uur. Weer in een hele chille bus dus het was niet zo erg en ik kon goed slapen. Bariloche ligt aan de Andesgebergte, dus het laatste uur in de bus gingen we door de bergen heen. Dit was zo gaaf! Soms wel beetje eng want het regende wel en je ziet toch de afgrond wel naast je haha. Aangekomen in Bariloche ging ik naar mijn hostel. Hier werkten twee vrienden van mij die ik in Buenos Aires heb leren kennen, dus was erg gezellig om hun weer te zien! Ze waren hier al bijna een maand, dus ze konden mij mooi alles laten zien. De eerste dag was het erg mistig dus je kon niet echt goed de omgeving zien. Bariloche is de stad van de chocolade, dus we gingen eind van de middag een warme chocolademelk drinken met een chocolade mouse taartje. Erg lekker! De temperatuur hier was trouwens rond de 0 graden. Dus het was wel frisjes. De tweede dag was het gelukkig helder! En toen kon ik het uitzicht zien vanuit het hostel en het was prachtig!! De bergen met sneeuw op de toppen en een meer. Die dag ging ik samen met een vriendin van de hostel een berg beklimmen genaamd: Cerro Campanario en deze was 1049 meter hoog. Het was een stijle hike van 40 minuten, maar het uitzicht was geweldig!! Dit uitzicht staat in de top 7 van de wereld. De dag erna niet zoveel gedaan, wandeling gemaakt langs het water met dit geweldige uitzicht. ’s Avonds hadden we de bekende asado van argentinië (barbecue) in het hostel. ’s Avonds gingen we met veel mensen op stap, want het was voor 4 mensen het laatste weekend. Ook voor mijn vrienden want die vertrokken zondags ook naar een volgende bestemming. Ik ging de dag erna om 1 uur weer verder met de bus.

Puerto Montt
Mijn bus vetrok om 13:15 naar Puerto Montt, Chili. Dat was de bedoeling in ieder geval, we hadden een uur vertraging omdat we op mensen moesten wachten die deze bus als overstap hadden en zij hadden vertraging. Na een uur gewacht te hebben gingen we dan eindelijk vertrekken. Deze bus was maar 5 uur waarvan 1 uur wachten bij de grens. Deze busreis ging dwars door de Andes gebergte heen, dit was echt geweldig. Het was zo mooi ik wist echt niet wat ik zag!! Toen we Chili in wilde moesten we allemaal de bus uit om de stempel te halen, en alle tassen werden ook uit de bus gehaald en gecontroleerd door drugshonden. Dit alles duurde een dus een uur in de kou. Vervolgens verder naar mijn bestemming, Puerto Montt. Hier kwam ik rond 10 uur ’s avonds aan. Toen taxi gepakt naar mijn hostel. Nouja, hostel het was een wat ouder stel die extra kamers overhadden in hun huis. Er was verder niemand dus ik had alles voor mijzelf. Ze konden hier helemaal geen Engels, dus dit was wel een goede oefening voor mijn Spaans. Ik bleef hier maar 1 nachtje, de volgende dag ging ik om 5 uur alweer naar mijn volgende bestemming. Ik heb voordat ik met de bus moest rond gelopen in het stadje, maar verder niet zoveel.

Pucón
De bus om 5 uur ging naar de volgende bestemming: Pucón. Dit stond eigenlijk helemaal niet op mijn lijstje, maar op het busstation in Bariloche ontmoette ik een jongen die mij vertelde dat het echt heel mooi is hier en dat ik dat echt niet kon missen! Dusja, toen maar mijn volgende busrit hierna toe geboekt! Dat is het fijne van het reizen zonder plan, je kunt last minute besluiten waar je heen gaat. Ik kwam ’s avonds om 10 uur aan, dus kon niet echt niet meer wat zien. Gauw naar het hostel om lekker te gaan slapen. De volgende dag aardig optijd opgestaan om uitleg te krijgen in de hostel wat er allemaal te doen is in en rond Pucón. Deze dag was het erg slecht weer, veel regen en wind. Ik bleef dus in het hostel voor de open haard (heerlijk warm) om mijn reis verder te plannen. Ik wist namelijk dat ik hierna naar Santiago ging, maar ik had daarna geen idee. Rond 4 uur werd het droog, toen ben ik toch maar even gaan rondlopen. Ze hadden hier een klein heuveltje waar je op kon klimmen dat je een mooi uitzicht had over het stadje en (natuurlijk weer) de bergen. ’s Avonds gezellig in het hostel gezeten met wat andere mensen uit het hostel. De volgende dag heel vroeg op, want ik ging naar het nationaal park om een hike van 7 uur te doen. Er ging alleen ’s ochtends om half 9 een bus naar het park dus deze mocht ik niet missen. Ongeveer een uurtje in de bus naar de ingang van het park. Het was helaas niet zo mooi weer. Er was ook een andere jongen uit de hostel die deze hike ging maken, dus we gingen samen lopen. Hoe hoger we kwamen, hoe meer sneeuw er lag. Op een gegeven moment waren we door een halve meter sneeuw aan het ploeteren met onze sneakers. Dus toen hebben we maar besloten om terug te gaan, want het werd alleen maar erger en we hadden niet de goede spullen om door zoveel sneeuw te lopen. Maar wel 2 watervallen gezien, wat erg mooi is, een waterval in de sneeuw. Ik was om 3 uur weer terug bij het hostel en mijn bus naar Santiago vertrok om 21:20. Ik had dus nog wat tijd over. Toen ik terug kwam bij het hostel was de eigenaar aanwezig. En wat bleek nou, dat was een Nederlander! Dus dat was wel grappig, aangezien ik al twee weken geen nederlander meer had gezien.

Santiago
Om half tien ’s avonds vertrok ik naar Santiago. Deze busreis duurde ongeveer 10 uur, maar omdat het ’s nachts is kon ik gaan slapen en dan gaat het al een stuk sneller. Om 8 uur was ik in Santiago en had een taxi genomen naar het hostel. Ik bleef 2 nachten in Santiago. Ik kwam vroeg aan dus dat was mijn eerste volle dag. Deze dag heb ik vooral door Santiago gelopen, naar de belangrijke plekken en pleinen gegaan. Op dit moment begon ik mijn voet al een beetje te voelen, maar dacht dat gaat vanzelf wel weer over. Toen naar St Lucia geweest, dit is een heuvel midden in de stad wat omgebouwd is tot een park met veel trappen, versierde gevels en fonteinen. Op de top van dit park heb je een mooi uitzicht over de stad. Ook ben ik naar Plaza de Armas geweest, dit is het belangrijkse plein in Santiago. Het is een gezellig plein, er staan allemaal mensen te zingen of trucjes te doen (voor geld uiteraard) maar het geeft wel een hele gezellige sfeer. De tweede dag heb ik de San Cristoball heuvel beklommen. Dit is de hoogste heuvel in de stad en bovenaan heb je weer een geweldig uitzicht over de stad. Wel zag je hier hoeveel smog er over de stad hing, dat was echt vies om te zien eigenlijk. Je ziet in de stad ook best veel mensen met mondkapjes lopen en dan denk je nog, ach stel je niet zo aan. Maar toen ik dit zag gaf ik ze groot gelijk! Ik was nog aan het twijfelen of ik een dagje extra in Santiago zou blijven, maar nadat ik dit zag was die keuze heel makkelijk gemaakt. Verder deze dag was ik nog naar een bekende vismarkt geweest waar ze de beste visrestaurants hebben. Hier was ik samen met twee personen die ik in het hostel had ontmoet mee naar toe gegaan. En het was inderdaad erg lekker en super goedkoop! ’s Avonds was er een ‘pisco sour’ avond. Dit is het bekenste drank van Chili (volgens mij) en dit kregen we gratis in het hostel, dusja dan gaan we daar natuurlijk gebruik van maken. Het was erg gezellig met de mensen in het hostel. Ik wist niet zo goed waar ik heen zou gaan na Santiago, maar iedereen zei dat ik naar Valparaíso moest gaan dus toen ben ik de volgende dag hier na toe gegaan.

Valparaíso
Valparaíso ligt ongeveer anderhalf uur van Santiago af aan de kust. Er wordt gezegd dat dit de mooiste stad van Chili is. Het is gebouwd op heuvels, dus het heeft erg stijle wegen. Ik had op dit moment erg last van mijn voet dus deze heuvels waren alles behalve fijn om te lopen. Ik kwam rond 3 uur aan in het hostel en heb toen verder niet veel gedaan. Alleen even naar de supermarkt gelopen, al was die wel helemaal onderaan de heuvel dus was toch wel weer een wandeling. Het stadje is wel erg mooi, ze hebben overal hele mooie graffiti op de huizen. Mijn hostel had ook een geweldig uitzicht over de stad. De tweede dag heb ik toch maar wat rond gelopen samen met iemand die ik in het hostel had ontmoet. Het was toch zonde als ik helemaal niks zag. ’s Avonds nog met iemand afgesproken die ik in Buenos Aires al had ontmoet. Eigenlijk zou ik de volgende dag naar een volgende bestemming gaan maar ik had geen idee wat mijn volgende bestemming zou zijn. En ook zat ik met mijn voet die nog steeds zeer deed, waardoor ik niet de dingen kon doen die ik graag wilde doen tijdens mijn reis. Toen had ik eigenlijk al gauw besloten dat het misschien beter was om maar gewoon terug naar Nederland te gaan. Toen ik dit had besloten ging het eigenlijk allemaal heel snel, de volgende dag had ik een vlucht van Santiago naar Buenos Aires geboekt. Ik kon mijn vlucht alleen telefonisch omboeken (echt weer zoiets slims van Nederland) dus ik had mijn zus laten bellen vanuit Nederland terwijl we aan het skypen waren en dat was gelukkig prima. Ik kon de volgende dag al naar Nederland dus mijn laatste dag in BA was al aangebroken voordat ik het wist!

Ik kwam dus op donderdag ochtend weer aan in Nederland. Mijn ouders waren op vakantie en ik had wel verteld dat ik eerder naar huis kwam maar toen wist ik nog niet wanneer. Toen had ik bedacht om ze te verassen, dus ik had tegen mijn ouders gezegd dat ik zaterdag ochtend thuis zou komen. Op vrijdag avond kwamen zij terug met de bus in Zwolle, dus ik ging mee hun ophalen en ze waren erg verrast! En ze waren blij dat ze de volgende dag niet vroeg hoefde op te staan om naar schiphol te gaan haha.

Nou dit is het einde van mijn buitenlandse avontuur! Het was super geweldig en ik heb super veel leuke dingen gezien en gedaan en heeeel veel leuke mensen ontmoet!
Ciaooooo!

  • 28 Juli 2015 - 21:48

    Dirk:

    Ciaooooo Chicka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wijhe

Stage Buenos Aires

.

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2015

De reis

01 Juli 2015

Last story from BA!!

27 Mei 2015

Trips and fun things!

15 April 2015

Two months past!

27 Maart 2015

Fieldtrip to Las Pampas
Jodie

Actief sinds 25 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1147
Totaal aantal bezoekers 5162

Voorgaande reizen:

07 Februari 2015 - 14 Augustus 2015

Stage Buenos Aires

Landen bezocht: